SEOKSEN BLOGI

Palvelumuotoilun opas

2.3.2020 | Blogi, Palmu blogi

Seoksen Palvelumuotoilun opas auttaa hahmottamaan mitä palvelumuotoilu on ja mitä sillä voidaan saavuttaa.

Päivitimme Seoksen palvelumuotoilun opasta antamaan aiempaa kattavemman kuvan palvelumuotoilusta ja sen käytön rajapinnoista. Opas auttaa ymmärtämään minkälaisiin projekteihin palvelumuotoilua kannattaa hyödyntää ja mitä sillä mahdollistetaan. Oppaassa on kuvattu konkreettisesti, miten eri laajuudessa toteutettu palvelumuotoilu näkyy organisaatiossa ja minkälaisia haasteita sillä pyritään ratkaisemaan.

 

Palvelumuotoilusta hyötyvät yritykset, jotka haluavat kehittää sujuvamman ja miellyttävämmän asiakaskokemuksen, luoda uudenlaisia ansaintamalleja ja sujuvoittaa yrityksen sisäisiä prosesseja liiketoiminnan kehittämiseksi.

Lataa ilmainen palvelumuotoilun opas

Mitä palvelumuotoilu on, missä rajapinnoissa sitä tehdään ja mitä sillä voidaan saavuttaa? Voit ladata ilmaisen palvelumuotoilun oppaamme sähköpostiisi viereisellä lomakkeella.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.

Tutustu muihin blogiteksteihimme

Mitä on palvelumuotoilu ja mitä siitä jää käteen? Keskiössä asiakaskokemus (lataa ilmainen opas!)

Asiakaskokemuksen kehittäminen on yksi keskeisimmistä ja yleisimmistä palvelumuotoilun tavoitteista. Yhä useampi yritys tunnistaa asiakaskokemuksen merkityksen yrityksen menestykselle. Miten asiakaskokemuksesta sitten kerätään tietoa ja miten sitä kehitetään? Tässä tekstissä pureudumme syvemmälle aiheeseen, ja väännämme uudessa oppaassa rautalangasta, mikä on asiakaskokemuspolku.

IT:n suurin sudenkuoppa on asiakastuntemuksen puute

Alalla pitkään toimineelle yritykselle on kertynyt valtava määrä syvää substanssiosaamista ja asiantuntijuutta, jonka kautta se tuo asiakkailleen konkreettista lisäarvoa. Vuosien varrella palveluita on kehitetty eteenpäin kokeilun kautta, ja nykyään yritys tarjoaa kattavasti IT-palveluita erilaisiin asiakastarpeisiin. Palvelut ja tapa tuottaa niitä ovat syntyneet yrityksen sisäisestä näkökulmasta, siitä mikä alan ammattilaisista on asiakkaalle tarpeellista. Asiakkaalta sitä ei olla koskaan kysytty. Kuulostaako tutulta?

Miksi muotoilulla voidaan tuottaa parempia lääkintälaitteita terveydenhuollon tarpeisiin (osa 2/2)

Lääkinnälliset laitteet kehittyvät koko ajan monimutkaisemmiksi samalla kun työ terveydenhuollossa muuttuu yhä vaativammaksi. Huolellisen käytettävyyssuunnittelun ansiosta laitteista saadaan intuitiivisia, helppokäyttöisiä ja ennen kaikkea turvallisia. Tässä kaksiosaisessa sarjassa esittelemme menetelmiä, jotka osana edistyksellistä muotoiluprosessia luovat pohjan Seoksen lääkinnällisten laitteiden käytettävyyden suunnittelulle.

Miksi muotoilulla voidaan tuottaa parempia lääkintälaitteita terveydenhuollon tarpeisiin (osa 1/2)

Lääkinnälliset laitteet kehittyvät koko ajan monimutkaisemmiksi samalla kun työ terveydenhuollossa muuttuu yhä vaativammaksi. Huolellisen käytettävyyssuunnittelun ansiosta laitteista saadaan intuitiivisia, helppokäyttöisiä ja ennen kaikkea turvallisia. Tässä kaksiosaisessa sarjassa esittelemme menetelmiä, jotka osana edistyksellistä muotoiluprosessia luovat pohjan Seoksen lääkinnällisten laitteiden käytettävyyden suunnittelulle.

(Läpi)näkyvyyttä sosiaalihuollon yksityisyydensuojan alla palvelumuotoilun kautta

Yksityisyydensuojan merkitystä sosiaalihuollon palveluissa ei voi tarpeeksi korostaa. Jokainen yritys joutuu kuitenkin viestimään toiminnastaan ulospäin jollain tapaa, jolloin joudutaan tasapainoilemaan palvelun käyttäjien yksityisyyden ja läpinäkyvyyden kanssa. Puimme tässä tekstissä sitä, miten tällaisia haasteita voi lähestyä, ja kuinka autoimme lastensuojeluyksikkö Fieteriä löytämään näköisiään ratkaisuja.

Miten ja mitkä arvot ohjaavat yritystä?

Arvot määrittävät ja ohjaavat jokaisen yrityksen toimintaa, oli ne sitten tiedostaen valittu tai syntyneet orgaanisesti toiminnan kautta. Toteutimme Karhulan kuntoutuskodin kanssa projektin, jonka tavoite oli määritettyjen arvojen arviointi, uudelleenmuotoilu sekä niiden käytännön toteutuksen ja viestinnän suunnittelu. Kerromme tässä tekstissä, miten autoimme nostamaan yrityksen keskeiset arvot toiminnan ytimeen.

Tutustu viimeisimpiin referensseihimme aihealueelta