Kun muotoilu integroidaan tuotekehitykseen varhaisesta vaiheesta alkaen läpi prosessin, se sekä ehkäisee vision ja brändin sirpaloitumista, että tukee uusien luovien ratkaisujen löytämistä.
Qimmiq on lemmikin talutushihna, jonka koko viisimetrinen nyöri on valaistu, jotta sekä taluttaja että ohikulkijat näkisivät lemmikin ja hihnan paremmin. Yritys oli tunnistanut turvallisuuspuutteen markkinoilla olevien lemmikkien kelataluttimien kanssa, ja lähestyi meitä tavoitteenaan kaupallistaa tuote, joka vastaa näihin puutteisiin. Autoimme heitä kartoittamaan idean markkinapotentiaalia, määrittämään tuoteidentiteetin ja sijoittumisen markkinoille sekä johdimme tuotteen teollista muotoilua.
Tuotetta varten teimme markkinakatsauksen ja kilpailijakartoituksen, jonka avulla analysoimme ja määritimme potentiaalisen tuotteen positiota markkinoilla. Markkinakatsausta käytettiin lisäksi yhtenä ohjaavana tekijänä tuoteidentiteetin määrityksessä.
Tuoteidentiteetti syntyy brändi-identiteetin ja tuotteen rajapinnasta. Se edustaa yrityksen keskeisimpiä arvoja ja sen kautta välitetään haluttu viesti. Qimmiq-taluttimen tuoteidentiteettiä ajavia keskeisiä arvoja olivat mm. suomalaisuus, leikkisyys ja turvallisuus. Tuoteidentiteetti ohjaa teollista muotoilua ja muuta tuotekehitystä kysymysten kautta: miltä leikkisyys ja turvallisuus näyttävät materiaalivalintoina, muotoina ja väreinä?
Yhdessä mekaniikka- ja muottisuunnittelun kanssa iteratiivisesti kehittämällä mahdollistettiin tuoteidentiteetin ja yrityksen arvojen vaaliminen toiminnallisessa ja ergonomisessa, sekä kilpailukykyisessä lopputuotteessa.
”Aloittaessamme muotoiluprojektin SEOS Designin kanssa, halusimme tulevan tuotteemme erottuvan muista markkinoilla olevista koirien kelataluttimista myös muotoilun osalta, unohtamatta käytettävyyttä ja käyttömukavuutta. Parin konseptikierroksen jälkeen löytyi nopeasti suunta, johon halusimme lähteä muotoilua viemään. Projektin lopputuloksena syntynyt tuotteen muotoilu täyttää alkuperäiset odotuksemme erittäin hyvin.”
– Markku Eräluoto, CEO & Co-Founder, Qimmiq / Medinoa Oy
Tuotteen muotoa ja yksityiskohtia haettiin iteratiivisesti käsivaraluonnoksin ja 3D-mallinnuksin. 3D-tulostettujen aihioiden avulla muotoa voitiin arvioida etenkin ergonomian puolesta.
Vuosi: 2020
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää.
Muita projektejamme aihealueelta
Merivaara – Uusien Q-Flow-valaisimien muotoilu
Teollinen muotoilu
2024
Incight Biomedical – Älykkään lääkinnällisen laitteen konseptointi
Teollinen muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu
2023
Evaka – tehokkaan tuotteen teollinen muotoilu ja saumaton brändikokemus
Brändi ja tuotekehitys
2022
Sharkmedical – lääkinnällisen innovaation kehittäminen ja kansainvälisen kasvun vauhdittaminen muotoiluyhteistyön avulla
Tuotekehitys ja kaupallistaminen
2022
Uponor – muotoiluohjeisto selkeyttää yrityksen tarjontaa
Muotoiluohjeisto
2019
Vurt – virtuaalisen todellisuuden palveluita yhdistettynä tilakokemukseen
Teollinen muotoilu ja asiakaskokemus
2018
Merivaara – käyttäjätarpeisiin perustuvaa muotoilua
Teollinen muotoilu ja käyttöliittymäsuunnittelu
2019
Uponor – S-press PLUS liittimen teollinen muotoilu
Teollinen muotoilu ja graafinen suunnittelu
2019
Silmux – rentoutumista tukeva käyttäjäkokemus
Asiakaskokemus ja tuotemuotoilu
2019